Gerard van der Steen zet zich opnieuw in voor de Landelijke Pauzeknop

Half augustus kreeg Gerard van der Steen, projectmanager en adviseur bij Verder Financiële Zorgverlening, een telefoontje van Klaas van der Vies, projectmanager digitalisering bij de NVVK. De vraag: of Gerard interesse had om (weer) bij de NVVK aan de slag te gaan, ditmaal als accountmanager voor de verdere uitrol van de Landelijke Pauzeknop.
“Dat leek me ontzettend leuk om weer op te pakken,” vertelt Gerard. “In 2021 en 2022 heb ik voor de NVVK onderzoek gedaan naar de inzet van de Kennisgeving. Daarmee kunnen hulpverleners schuldeisers vragen om tijdelijk een incassostop toe te passen voor een hulpvrager. De afspraken hierover liggen vast in convenanten met schuldeisers, maar uit mijn onderzoek destijds bleek dat er nog weinig gebruik van werd gemaakt.”
Naast dit onderzoek vroeg Gerard destijds ook bij gemeenten uit of zij waren aangesloten op VISH (Verwijsindex Schuldhulpverlening), een systeem waarmee hulpverleners een incassopauze kunnen aanvragen bij gerechtsdeurwaarders.
“En nu mag ik me opnieuw inzetten voor de uitrol van de Landelijke Pauzeknop,” zegt Gerard enthousiast. “Sommige initiatieven hebben gewoon wat meer tijd nodig. De pauzeknop is (nog) niet wettelijk vastgelegd en gemeenten hebben de afgelopen jaren natuurlijk veel op hun bord gehad. Inmiddels maakt de Landelijke Pauzeknop onderdeel uit van de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening en de meerwaarde wordt breed erkend: het zorgt voor rust bij de hulpvrager én duidelijkheid voor de schuldeiser.”
De Kennisgeving wordt tegenwoordig direct verstuurd na het afgeven van de toelatingsbeschikking. “Zo weet de schuldeiser meteen waar hij aan toe is,” legt Gerard uit. “Hij hoeft niet steeds achter openstaande bedragen aan te jagen met herinneringen, aanmaningen en extra kosten. Dat scheelt iedereen veel onrust.”
Sinds begin september is Gerard druk bezig met het benaderen van gemeenten, zowel NVVK-leden als niet-leden, om te inventariseren in hoeverre de Kennisgeving wordt gebruikt. “Wat opvalt,” vertelt hij, “is dat veel schuldhulpverleners de schuldeisers pas informeren wanneer ze een saldo-opgave opvragen en dat is vaak al een tijdje later. Gemeenten zien de voordelen wel, maar tijd en budget spelen een rol. De prioriteiten liggen momenteel elders.”
Op basis van alle verzamelde informatie werkt de NVVK nu aan een strategie om gemeenten te ondersteunen bij het implementeren van de Kennisgeving. “Het Serviceteam van de NVVK staat klaar om te helpen, en ik mag daar onderdeel van zijn,” besluit Gerard. “Dus mocht je binnenkort een belletje of mailtje van mij krijgen dan weet je waarom!”