Rob’s blog: #Helpen

Als Salesmanager ben je niet altijd bezig met het zoeken naar leuke opdrachten of het uitbreiden van je netwerk. Een belangrijk deel van mijn werk bestaat ook uit het bezoeken van onze medewerkers. Gewoon even langsgaan om te horen hoe het met ze gaat en wat ze hebben meegemaakt. En dat gaat niet altijd over werk. Soms hebben we het over vakanties, hobby’s, sport of andere gedeelde interesses.
Vandaag was ik in Den Haag, waar ik met Reema in gesprek raakte. Terwijl we praatten, zei ze dingen die me triggerden. Ik vroeg haar of ik haar gedachten mocht delen en of ze deze op papier wilde zetten.
Leuk detail: Reema kwam met twee kleine bekertjes water en zei lachend dat ze er maar twee had meegenomen, omdat ze zo klein waren. Haar verhaal gaat over de ontwikkeling van inzicht en hoe je drijfveren aan het begin van je carrière kunnen veranderen.
Reema’s Blog – Toen ik binnenkwam als trainee
Toen ik als trainee begon, wilde ik vol energie iedereen helpen. Ik was vastberaden om de wereld een stukje mooier te maken door hard en toegewijd te werken. Maar al snel liep ik tegen een belangrijke realisatie aan: je kunt alleen degene helpen die ook echt geholpen wíl worden. Dus stelde ik mijn verwachtingen bij. Voortaan bood ik alleen hulp aan wanneer er een concrete hulpvraag was. Maar niet lang daarna moest ik mijn beeld van helpen opnieuw bijstellen. Het werkt namelijk niet zo dat een cliënt simpelweg een hulpvraag bij ons neerlegt en wij vervolgens op magische wijze met een oplossing komen. Hulpverlening is een samenwerking.
De cliënt legt de situatie zo goed mogelijk uit en verstrekt de benodigde informatie. Want zonder informatie is er geen duidelijk beeld van de situatie. En zonder een helder beeld van het probleem, is er geen passende oplossing.
Vanaf nu maak ik samen met de cliënt de wereld een stukje mooier. Als we beiden even hard aan de hulpvraag werken, komen we tot effectieve oplossingen. Het geeft me veel vreugde om een cliënt uit te zwaaien die op weg is naar een zonnige toekomst.