Een collega vertelt

Ellen maakt geld en schulden bespreekbaar

Oudere vrouw achter haar laptop

‘Je kan op je werk vaak overal over praten. Je kinderen, je relatie, noem maar op. Maar we praten bijna nooit over geld. Dat is echt een gemiste kans’, vertelt Ellen, projectmanager bij Verder. Sinds 2012 werkt Ellen bij Verder. Een deel van haar werk bestaat uit voorlichting en trainingen geven bij bedrijven. Lees hoe Ellen zich inzet voor mensen met geldproblemen.   

De opdracht van Ellen

Verder werkt al jaren met bedrijven samen in het kader van preventie. Want uit onderzoek komt dat medewerkers met geldzorgen of geldproblemen meer verzuimen en minder geconcentreerd werken. Het is dus heel belangrijk dat bedrijven signalen oppikken en geld bespreekbaar maken. Ellen: ‘Je kan bijvoorbeeld je hr-professionals voorlichten, leidinggevenden trainen of een budgetcoach inhuren waarmee medewerkers kunnen praten. Afhankelijk van de grootte en van het soort bedrijf, kijk ik wat er nodig is.’

Workshop over geldstress en geldzorgen

Nationale Nederlanden vroeg aan Ellen of ze een workshop wilde geven over geldstress en geldzorgen bij medewerkers. Deze workshop was voor hr-professionals van bedrijven die een relatie zijn van Nationale Nederlanden. ‘In de workshop vertelde ik wat financiële stress met je doet en hoe je dit bespreekbaar maakt. Er was ook ruimte voor de deelnemers om ervaringen uit te wisselen.’

‘Dit is zo’n taboe in Nederland’

Achteraf lieten de deelnemers weten dat ze veel nieuwe tips hebben gekregen over hoe ze geldstress bespreekbaar kunnen maken. Ze beoordeelden de workshop zelfs met een negen. ‘Het is belangrijk dat we hr-professionals trainen op het herkennen van signalen die wijzen op geldproblemen’, vertelt Ellen. ‘Maar ook dat we leidinggevenden trainen in praten over geld. Dit is zo’n taboe in Nederland. Als iemand bijvoorbeeld gaat scheiden, ben je als werkgever betrokken en vraag je hoe het gaat. Maar we vragen nooit of het financieel allemaal wel lukt. Die extra vraag kan je gewoon stellen, op een normale en goede manier.’

Een betere samenwerking

‘Ik vind het heel leuk om aan werkgevers, vrijwilligers, cliënten of ketenpartners uit te leggen wat schuldhulpverlening precies is. Er gaan namelijk veel spookverhalen rond. Bijvoorbeeld dat je heel weinig leefgeld krijgt, dat je heel lang moet wachten of dat je niks meer mag. Als ik uitleg wat we doen en dat we altijd samen met cliënten kijken naar wat de beste oplossing is, geeft dat vaak veel begrip. En het belangrijkst: het zorgt voor een betere samenwerking waardoor we mensen met geldproblemen sneller kunnen helpen.’

Meer weten?

Wil je meer weten over Ellens opdracht bij Nationale Nederlanden? Of lijkt het je ook leuk om voor Verder te werken? Laat dan van je horen.

Search button

Verbeterde leesbaarheid

Hoog contrast

Annuleren
Opslaan
Onze vacatures